Alla inlägg under juli 2017

Av Jenny E - 16 juli 2017 08:43

Hästarna hade just blivit utsläppta när jag kom till stallet vid halv åtta och eftersom jag inte hade hjärta att släpa in Roffe då fick det bli en vilodag idag istället för imorgon.

Mockade och fixade foder i sällskap av Nattis.

Av Jenny E - 15 juli 2017 23:04

Powerwalk strax efter insläpp. Borstade av Roffe i boxen och lyckades tränsa utan pall! Sedan gick vi motsols runt terrängslingan och galoppvägen. Roffe var helt lugn och avslappnad, jag hade förväntat mig lite stoj för han har varit rätt brötig när vi gått runt stallet vid Lena Prästgård, men det är som att han landat på ett helt annat sätt här på Tuthammaren. Nu gick han utan tittighet bredvid mig med nosen mestadels nästan ända nere i backen. Hade dessutom bytt till ett nytt tredelat bett med fasta ringar, en centimeter kortare än gårdagens och nu var det inget stresstuggande alls. Fipplade lite med det just när jag tränsat, men sög sedan på det med fin sluten mun.

Av Jenny E - 14 juli 2017 21:36

Jätte-jättefin Roffe idag! Stod helt stilla inne i stallet medan jag gjorde i ordning honom, trots att han inte hade något hästsällskap. Vågade även sänka huvudet när jag skulle borsta honom där. Inget trampade och tramsande alls även om jag fortfarande använder pall när jag ska tränsa. Vi var i ridhuset idag eftersom han var så stressad på ridbanan i onsdags. Klart att han måste vänja sig vid att arbeta utomhus, men jag tror på att varva med schyssta pass inne där han känner sig trygg. Idag var han med mig till 100%. Låg och rund form, avspänd, men uppmärksam.

Av Jenny E - 13 juli 2017 18:31

Nu har jag hand om Roffe på heltid knappt en vecka så kan planera aktiviteterna lite bättre. Passade därför bra med VILA idag. Mockade, fixade foder och visiterade ute i hagen.

Av Jenny E - 12 juli 2017 19:47

Jättebra början idag. Jag mockade och fixade foder och hann precis klart med det tills det var dags för hästarna att komma in. Och med sällskap inne står Roffe hur snällt som helst på gången. Men sedan blev det en del stök ute på ridbanan. Longering med gummisnodd plus en fast inspänning på ytter och ledande på insidan med hjälp av longerlinan. Han trampade runt och var "yvig" redan innan jag släppt ut honom på linan och sedan burkade han iväg med krum rygg varvat med korta rusningar. Ingen idé att bråka, lät honom rasta av sig, men var noga med att han bjöd framåt hela tiden.

Av Jenny E - 11 juli 2017 21:12

Nu har jag äntligen gjort slag i saken och anmält mig till höstens ridlektioner vid Uppsala Ponnyklubb!


Det är tjugo (20) år sedan jag senast var elev på "UPK", men jag har under dessa tjugo år lojalt betalat in min medlemsavgift och även hjälpt till en del vid externa tävlingar.

Jag antar att jag räknas som partisk, men jag gillar verkligen UPK. Man rider samma häst 3 gånger i rad (undantag vid sjuk/skadad häst förstås), 2 pass dressyr och 1 pass hoppning, och så rullar det på. Jag gillar tanken att man man rider samma häst flera gånger i följd, det gör att man "tvingas" klura ut hur den funkar, vilka hjälper den kräver och så vidare, det blir en kontinuitet även så.

Den 11 augusti är jag bortrest, så min första lektion blir den 18:e istället. Jag längtar redan!

Av Jenny E - 7 juli 2017 21:33

Fredagshäng med Roffe! Mock och foderfix innan jag hämtade honom i hagen. Idag stod han riktigt bra på gången (efter en lagom skarp tillsägelse) medan jag gjorde i ordning honom. Han var så pass lugn att jag kunde lämna honom för att hämta utrustning etc. Sedan gick vi ut till ridbanan. Jobb på lina, fast inspänning på ytter och ledande inner. Han blev bitvis lite högre och stramare i formen med denna inspänning jämfört med gummisnodden, men takt och balans var bättre. Höll på drygt tjugo minuter och sedan skrittade vi av längs grusvägen. Lite otåligare på gången efteråt, han ville ju in i boxen och äta mat, men ändå helt okej.

Av Jenny E - 3 juli 2017 20:39

Roffe verkade ha klarat första natten på Tuthammaren bra. Lite stökigt i boxen och lite hö kvar, men han kommer nog till ro om några dagar. Grundhanteringen sitter i alla fall som den ska, lugn och fin att ta in från hagen trots stökiga hästar i hagarna intill. Och han kändes lugnare på stallgången nu jämfört med vid Lena Prästgård, kanske för att han såg andra hästar genom fönstren nu? Gjorde i ordning för lite longering, tränsade med hjälp av pall och traskade ut i ridhuset. Där fick han jogga rund och låg med gummisnodd vilket han gjorde helt okomplicerat trots en del traktorbuller utanför väggarna. Dock är han ganska mycket svagare i höger varv, så nästa gång ska jag prova "flyingeinspänning" för att han ska få mer stöd på yttersidan. Vi var i ridhuset drygt tjugo minuter och skrittade sedan av ute runt ridbanan.

Söt-Roffe i sin gräsiga hage.

Ovido - Quiz & Flashcards