Alla inlägg under maj 2017

Av Jenny E - 27 maj 2017 23:30

Det blir lite speciellt när man är på en tävlingsplats både som publik och som tävlingsdeltagare. Som ren publik fokuserar du kanske på (förutom de olika ritterna) hur publikplatserna är utformade, hur väl speakern talar (artikulation och innehåll), parkering och kanske fikamöjligheter. Som tävlingsdeltagare noterar du förstås också nämnda punkter, men förmodligen också ridunderlagen, organisation vid uppvärmning och parkering.

Idag var vi i Pesarby - Dannemora Ridklubb, en liten trevlig klubb "ute i buskarna". Parkeringen är inte den bästa, man står på gräs (som var väl långt idag) och det är lite trångt och bökigt. Men stort plus för att hela tävlingsplatsen är väl samlad. En gräsyta att rida på om man ville samt en 20x40 bana med grus. Max fem ryttare samtidigt där och det funkade bra. Fördelen med sådana här små tävlingar är att det är lugnare, mindre stress, hets och prestation. Tävlingsbanan (också grus, dammade en aning i värmen) mitt i en större ridbana med bra avstånd till publiken. Bra familjär speaker och ett riktigt bra högtalarsystem! Fika/mat i form av korv, toasts och kaffebröd, betalning via swish okej.

Dannemora Ridklubb är kanske ett lite "bortglömt" ställe, men jag gillar det verkligen och det är en tävlingsplats som jag återvänder till, dagens tävling var den tredje där för mig.


Utomhustävling i strålande sol och bastuhetta! 

Av Jenny E - 27 maj 2017 17:57

Jätteduktig Gant idag! Knoppade manen, packade, lastade, åkte och kom fram till tävlingsplatsen enligt plan. Tittade på några ekipage (repetition av programmet) innan vi lastade ur och gjorde iordning Ganten. Han var betydligt mer avspänd än väntat även om han så klart spände till och blev stark emellanåt. Första programmet (LC:1) blev lite "jämntjockt" i lite för lustigt tempo, lite för lång häst och lite dålig bärighet. Bedömningen med kommentarer kändes helt okej även om domaren fastnade i "sexträsket". Det var samma domare i båda klasserna så till LB:1 tog jag åt mig av kritik och tips, snäppade upp mig och RED genom hela programmet. Helt slut efteråt, men det lönade sig, åter en bra bedömning med flera 7:or i protokollet! Det blev en spännande väntan, men till sist fick jag gå in och ta emot priser för en fjärdeplats!
LC:1 2015 - 58,52% (plac. 8/16)
LB:1 2015 - 62,32% (plac. 4/15)

Varma & svettiga efter dagens andra start.


Rosettposering!


Kul med rosett och plakett i debuten!

Av Jenny E - 26 maj 2017 19:17

Tävlingstrim i ridhuset. Började med att skritta igenom programmen med "ökad skritt-längd" på tyglarna. Ganten kändes lite styv, stum och tittig i början, men det släppte successivt. Vi jobbade lösgörande i trav och galopp runt fyrkanten. Efter hand mer böjda spår. Låg och rund form, men inte låta honom hänga i handen. Han fick bära sig själv och jobba med bakbenen. Jag red olika moment ur LC, men inte hela programmet i följd. Det gjorde jag dock med LB och det flöt på helt okej. Ganten blir lite rak och stark i avbrotten från galopp, där gäller det att jag orkar sitta kvar i sadeln för att hjälpa honom med form och balans. Joggade av på stora böjda spår och då kändes han helt loss och lösgjord. Skrittade av längs grusvägen fram till 272:an och tillbaka. Totalt knappt en timme i sadeln.

Av Jenny E - 21 maj 2017 18:55

Idag genrepade riddarsällskapet Celeres Nordica ute på ridklubbens stora bana. Enkelt uttryckt kan man säga att tornerspel påminner om WE's teknik/speed (eller kanske snarare tvärtom) med olika precisionsövningar till häst med redskap (lans, spjut, svärd, klubba). Sen tillåts ju publiken att tjoa och tjimma när riddarna visar upp sig, så är det ju inte riktigt vid WE. Tornerspel är publikfriande och kan säkert locka de yngre ridintresserade killarna lite extra och då kan nog WE vara en bra början då det också är lite mer "fritt", men som inte kräver lika dyr och bökig utrustning.

Av Jenny E - 21 maj 2017 18:09

Sol och värme igen så idag fick det bli en uteritt med trimtänk, dvs Ganten fick inte gå och såsa med egenplacerad nos utan han fick jobba i ett schysst grundtempo i samtliga gångarter och på tygeln. Vi började med att rida längs den stora vallen, över sådden och förbi ett gäng bilsport. Trav så fort underlaget tillät = rätt ofta alltså! Ganten kändes rätt stum och stark i munnen idag, föll tillbaka i den fula ovanan att bli helt låst i vänster mungipa. Jobbade rätt mycket med att få loss honom där och när det var för besvärligt (jag gav mig ju liksom inte) låtsades han se spöken och andra farligheter. Men med emellanåt arga skänklar tuffade han ändå på rätt bra framåt och bitvis lossade han i formen också. Vi var ute i över en timme, ett rätt svettigt pass med bra variation av gångarter och underlag.

Av Jenny E - 20 maj 2017 19:11

Mock och foderfix åt Roffe, så mycket enklare det är med spånpellets jämfört med halm! Idag var det dock lite ofräscht i boxen så efter att ha kört ut allt bajs la jag in lite mer spån.


Hämtade sedan Roffe i hagen och gjorde i ordning honom. Morrade lite mer ettrigt på honom när han tramsade runt på gången, tror att han till slut började förstå vad jag ville. Tränsandet är lite bökigt, men idag fuskade jag med pall och då kom han inte undan så lätt. Och egentligen är han ju inte dum när man tränsar, bara inte fattat att han ska ta ner huvudet.


Jag tog honom på lina i ridhuset och han fick jogga lite lätt i en rund och låg form. Provade "gummisnodd" och det funkade bra. Han är rolig att jobba med för han är så uppmärksam på mig och även om vi bara gör enkelt basjobb så händer det något.


Fina, fina Roffe! Så tacksam att få vara med honom!

Av Jenny E - 14 maj 2017 18:05

Idag provade vi Disas rundsydda träns på Ganten och det fungerade bra. Dock började vi med det tredelade bettet med "lock-up" och det är bara att konstatera att Gantis och jag inte funkar med (näst intill) raka bett. Red på utebanan och han kändes lite stum och stark, la sig en hel del i mina armar. Red fram i samtliga gångarter innan jag bytte till det tvådelade dynamicbettet med små fasta ringar. Han var fortfarande lite tjafsig med fokus på omgivningen, men med lite arga skänklar fick jag hyfsad ordning på honom. Red olika programdelar som jag till sist satte ihop så att jag red de båda programmen i följd. Sedan skrittade vi av längs grusvägen.

Av Jenny E - 14 maj 2017 17:55

Träning dag 2 på Hesselby Gård med Jennie och Roffe. Det gick lika fint som igår att lasta och väl framme var han inte lika hastig i sina framben utan verkade överlag lite lugnare. Det blir mycket grundridning där fokus bland annat ligger på att få Roffe att acceptera skänklarna, ta hjälperna och släppa ner halsen. Det blev väldigt stökigt utanför ridhuset på slutet, men det grejade han över förväntan bra och såg riktigt trevlig och ridbar ut!

Ovido - Quiz & Flashcards