Alla inlägg under februari 2018

Av Jenny E - 23 februari 2018 21:13

Hoppning idag och jag fick byta häst och rida "Killen", en ponnylik liten häst med irländskt påbrå. Han var ganska rak och styv i kroppen och bet gärna tag i bettet och spände halsen. Red fram med bara lätt kontakt med munnen och liksom lät honom vara. När vi sedan började styra över markbommar och små hinder gick det att hålla i honom som vanligt. Lite seg i starten kanske, hade ett kort spö och kom på att peta honom lite på bogen, då vaknade han till. Vi fick börja med två korta serier med travbommar och därefter successivt börja hoppa. En liten serie med galoppbom in, räcke, galoppbom, räcke. Sedan travserie på hörnlinjen och tajt kort böj till räcke mitt på långsidan. Satte ihop sedan med travserie på hörnlinje, enkelt räcke, travserie på diagonal och galoppserie. Killen var duktig, men hängde lite inåt över galoppserien och jag stöttade inte riktigt så bra på yttertygeln, men det gick rätt bra ändå, mycket tack vare att Killen själv tog tag i jobbet.

W.P-B.R Kildinan Welsh Clover 8790, f. 2006, e. Cahir Hill Clover - Thorneyside The Fox 33712

Av Jenny E - 16 februari 2018 20:39

Idag fick jag rida den lilla New Forestponnyn Rowan. Han var tämligen oliksidig, ganska rak i högersidan och helt otroligt vek åt vänster. I båda varven gick han innanför spåret med baken, så fullt fokus på att få honom RAK. Brydde mig inte så mycket om formen utan riktade in mig på att få honom att bjuda ärligt framåt. Han krävde ganska mycket ben och jag fick både "ponnysparka", tjoa och ropa samt använda spöet för att få honom att ta mina hjälper. Men det fungerade, successivt kändes han jämnare även om vi inte nådde ända fram idag.

Rowan, f. 2001, e. Sander He. Stb 225 - Duke's Forest Oberon He. Stb 127

Bild snodd från Upk's hemsida.

Av Jenny E - 9 februari 2018 21:22

Dressyr med John. Har hittat knapparna på honom och fick honom hyfsat snabbt mellan hjälperna. Lite mer mot handen igen, men mestadels rund och avslappnad. Vi jobbade med med framdelsvändningar på "ruter ess" och det gjorde John riktigt bra. Korsade väl bak och blev nog lite trött faktiskt.

Av Jenny E - 2 februari 2018 23:57

Hoppning! Vi hade två galoppserier på varsin långsida. Började med galoppbommar och jag hade åter igen lite svårt att tajma drivningen, vill greja för mycket trots att bommarna bara ligger på marken. John skötte sig dock bra trots att jag blev lite efter i handen. Det blev lättare när bommarna kom upp lite och då vi hoppade mot kortsidesspeglarna fokuserade jag verkligen på att lyfta blicken och titta in i dem. John blev successivt mer och mer "på", men lyssnade ändå bra på mig. Inte alls så yvig med huvudet som jag väntat mig utan han var rund och fin i formen. Flera samlade galoppfattningar från skritt och med en låg, men bred hand fick vi fint flyt genom hinderserien med mjuka runda språng. Kul!!


Dagens hoppövning

Ovido - Quiz & Flashcards