Alla inlägg under januari 2018

Av Jenny E - 29 januari 2018 21:23

Igenridning på Aramis igen. Hade honom mycket bättre mellan hjälperna från start idag. Rund och fin och hyfsat eftergiven i sidorna. Vi jobbade med övergångar trav-skritt-trav och i början tryckte han upp nacken i avsaktningarna, men när jag tog igenom ställningen inåt ordentligt och tänkte lite öppna fungerade det bättre. Galopperna var riktigt fina, där kom han genom kroppen och släppte ner mig bra i sadeln med låg tyngdpunkt. Vid avjoggen på slutet kändes han riktigt loss och lösgjord, även i ganascherna.

Fina skumma läppar idag också


Snö vid ridklubben idag

Av Jenny E - 26 januari 2018 22:10

Ordinarie ridpass och hästbyte. Jag fick John som jag red en gång i höstas. En irländare med kort skritt och trav medan galoppen är mer "normal". Ganska het utan att "koka över", men som gärna antingen går mot handen (slår sig fri) med lite sänkt rygg eller kryper bakom och släpper kontakten med bett/hand. Jag tycker att jag tog honom rätt bra ändå, var mer beredd denna gång på hans egenheter. Vi fick som vanligt värma upp rätt självständigt i trav och jag valde att bara jogga på runt fyrkanten för att hitta ett jämt tempo och ge John lite stöd av väggen. Sedan fick vi gå in på volterna, rida i trav innanför spåret och sedan flytta ut dem och fatta galopp. Riktigt duktig John, fina fattningar och rund och stadig form. Efter galopperna travjobb med sidvärts och nu var kvaliteten på traven bättre. Fortfarande något kort steg, men lugnare. Kunde rida några tempoväxlingar utan att han blev hastigare/springig, han behöll samma takt, balans och form när jag längden ut tygeln lite och tryckte på lite framåt. Naturligtvis försökte han slå sig fri några gånger under passet, men med stadig hand och extra skänkel fick jag honom snabbt i ramen igen.

Munsboro Prince John, f. 2008, imp. Irland

Bild snodd från Upk's hemsida, några år gammal, John är mycket vitare nu.

Av Jenny E - 22 januari 2018 21:25

Igenridning i förskott. Fick rida den lilla d-ponnyn Aramis, en kul fläckig sak från Irland. Går tydligen på många (lägre?) barngrupper och "genomrids" kanske inte så regelbundet. Men en energisk liten häst även om han kändes rätt styv i sidorna. Fin i munnen, väldigt känslig där och jag hade mestadels ett bra stöd i handen. Vi jobbade med övergångar trav-halt-trav samt skolor i trav. Hade lite svårt att stretcha ut vänstersidan, men överlag kändes han ändå väldigt jämn.

Munsboro Aramis, f. 2006, imp. Irland


Vit grädde runt läpparna

Av Jenny E - 19 januari 2018 21:25

Dressyr med Krut. Idag fick vi värma upp relativt självständigt och jag fokuserade på bjudning framåt och att försöka stretcha ut den korta högersidan. Han blir lite stor och lång emellanåt, men kändes ändå hyfsat reglerbar och lätt och fin i munnen. Sedan jobbade vi med övergångar skritt-trav och skritt-galopp för osynliga hjälper. Krut jobbade på jättefint, men blev nog trött och fick lite mjölksyra av alla övergångar. Fick igång bakbenen fint, kom över ryggen och fick upp hals och nacke i en lite högre form.

Av Jenny E - 12 januari 2018 22:14

Hoppning med Krut. Vi var bara sex stycken idag och med endast två hinder framme på varsin hörnlinje hade vi gott om plats för framridning. Bra det, för Krut är storgalopperad. Lätt och fin i munnen idag också. Formen var fin i trav även om jag fick jobba en del med att länga ut den korta högersidan. I galoppen blev han lite lång och stark, kunde jobba honom bättre i höger varv, men vänstervarvet var inte helt katastrofalt. När det var dags för travbommar och hinder tände Krut till. Han gjorde inget dumt, men jag hade lite svårt att känna av hur mycket drivning han behövde. Den stora galoppen gjorde dessutom att det kändes som att det gick fortare än vad det egentligen gjorde och jag tjuvhöll honom lite i munnen till en början. Men bitvis fick vi till det bra och då blev sprången jättefina.

Selfie efter kvällens hoppning

Av Jenny E - 5 januari 2018 20:15

Årets första ridlektion och jag fick en ny fläckig favorit: Krut! Ingen extrem "krutgubbe", var en stadig typ av större modell, men mjuk och följsam i munnen och släppte ner mig fint på ryggen. I skritt och trav fick jag honom fint mellan hjälperna, men i galoppen saknar han lite styrka och blir en aning lång och obalanserad. Vi värmde upp på stora böjda spår och runt fyrkanten innan vi fokuserade på dagens övning: skolor. Vända in på kvartslinjen och rida förvänd öppna en liten bit för att sedan rida en diagonalsluta ut till långsidan. Krut var vekare åt höger så där fick vi till skolorna riktigt bra, svårare åt andra hållet där jag gärna blev lite stark och dragandes. Men överlag funkade det bra och jag kom åt honom fint storleken till trots!

Munsboro Gun Powder, f. 2010, imp. Irland

Ovido - Quiz & Flashcards