Alla inlägg under oktober 2019

Av Jenny E - 18 oktober 2019 22:25

Vikarie för Ulrika igen, denna gång Linda. Jag fick rida ytterligare en ny fläckig häst idag, åttaårige Bamse. Han var ganska bänglig i boxen, men bättre ute i ridhuset. Lite obekväm sadel, jag fick direkt ont i sittbenen när jag slog ner rumpan, men så länge jag red lätt kändes den okej. Bamse kändes lite lång samt stum i vänster mungipa, men över förväntan bra pass ändå. Vi fick värma upp i trav runt fyrkanten med övergångar till skritt. Sedan galoppfattningar på volt från skritt och de gjorde han riktigt bra! Därefter fokus på framdelsvändningar på liten fyrkant och det gick fint i höger varv när jag flyttade undan honom för höger skänkel. I vänster varv ville han inte alls komprimera helsen och kändes ganska hård och stum i vänster mungipa. Över lag lite stark och lång, lättade inte riktigt av i formen, men ändå fint skum runt munnen.


Mr Burnes, f. 2011, imp. Irland.


 

Efter ridlektionen


Av Jenny E - 11 oktober 2019 22:17

Sista omgången med Iron. Stella som vikarie istället för hes Ulrika. Jobb med skolor i skritt och trav. Iron kändes fin. Lite slängig med huvudet till en början, och lite mot handen, men starka ben till en stadig hand satte honom hyfsat i ramen. Han är stor och ännu lite valpig, men ändå betydligt mycket starkare jämfört med ett år sedan. Bra energi och rund i formen.

Av Jenny E - 4 oktober 2019 23:23

Hoppning på schemat och inomhus idag eftersom det blivit riktig höst nu. Iron kändes ganska fin under uppvärmningen, tänkte rätt med nosen så fort jag tog tyglarna, men gjorde sig lång i högersidan genom att trycka den sidan utåt i en båge. Bra bjudning och påskjut bakifrån. Vi var full grupp idag, men trots det gick det bra att galoppera alla samtidigt och Iron orkade bära sig riktigt bra, även när vi fick korta upp galoppen lite. Sedan fick vi hoppa fram i trav två gånger på ett räcke som stod mitt på den ena långsidan och följde upp med det i galopp också. Sedan vände vi på hindret, byggde om det till en kryssoxer och tog det i galopp. Iron bjöd på bra, tappade takten en gång emot, men svarade bra när jag rättade upp honom. Sedan byggdes det upp ett räcke på den andra långsidan och så fick vi ligga och rulla på i galopp runt fyrkanten, två ekipage åt gången) och ta hindren i följd upprepade gånger. Kul idé! När vi sedan travade av kändes Iron väldigt fin och lösgjord och betydligt rakare än vid start.


Skapa flashcards