Alla inlägg under april 2017

Av Jenny E - 29 april 2017 20:28

Hel eftermiddag med bästa Gantis idag! Hämtade in honom från hagen och flätade och knoppade manen. SKUMT tyckte Ganten och försökte ruska loss knopparna, men jag hade lyckats fästa dem riktigt bra så det gick inte. Men han vande sig fort och blev fin när halsen kom fram, börjar bli rund och musklad. Sedan for vi till Väster Vallby Stall för att trimma lite på bortaplan. Tog hjälp av Helen Rick Willén med programldelarna och Victoria följde med och servade med lite allmänt pyssel, typ bajsplockning i ridhuset.

Ganten kändes fin, lite spänd förstås, men betydligt mer ridbar än väntat. Skrittade fram samtidigt som vi gick igenom programmen och därefter trav och galopp i båda varven. Red sedan igenom LC:1 och det flöt på riktigt bra förutom att Ganten bjöd mot ett litet sockerbitshinder som vi byggt upp för att förkorta ridhuset till en 20*40 bana! Vi red om galoppdelen några gånger och red sedan LB:1. Här blev Ganten lite trött, även om vi inte ridit extremt intensivt så blir det mycket i huvudet för honom. Han blev lite låg och la sig i mina armar och jag bestämde mig för att bara försöka rida igenom programmet och det fungerade faktiskt riktigt bra! Sedan travade vi av samtidigt som vi fick våra omdömen från Helen.

Jättefin i knoppar!


Ganten har fått en riktigt snygg sida.

Av Jenny E - 21 april 2017 19:39

Foderfix och mockning (Roffe är en gris!) innan jag hämtade in Roffe från hagen. Ställde honom på gången och gjorde i ordning för lite longering i ridhuset. Han joggade på helt okomplicerat och efter ungefär en kvart skrittade vi av ute. Avskötsel och sedan fick han stå kvar inne och äta eftermiddagsmat.

Av Jenny E - 20 april 2017 19:37

Trim med Ganten. Vi tog det lite lugnt eftersom han visat på lite sulömhet när vi skrittade fram längs grusvägen. Inget farligt, han var nyskodd och är lite plattfotad, så just efter skoning kan han bli lite kort i steget. Vi höll sedan till inne i ridhuset och där rörde han sig helt obehindrat. Idag red jag utan spö (Tycker annars om att "ha ett i handen" även om jag inte direkt använder det), men med mina vanliga sporrar på och det fungerade bra. Skrittjobb på halvlång tygel, böja insidan och korsa benen för att stretcha sidorna. Sedan trav och galopp runt fyrkanten, låg och rund i balanserat tempo. Därefter red vi serpentinbågar i trav med avsaktning över medellinjen, inga problem alls! La till galoppfattningar ut på långsidorna med en 15-metersvolt på mitten. Ganten faller isär lite här, orkar inte riktigt få in ytter bak, men blir inte stark i alla fall. Travade av rund och djup i formen. Totalt drygt trettio minuters ridning plus fram- och avskritt.

Av Jenny E - 19 april 2017 19:04

Stallhäng med Roffe! Mock och foderfix innan jag hämtade in Roffe från hagen. Han fick stå i boxen och äta eftermiddagsmat medan jag borstade. Checkade av vänster bakben där han haft en liten sårskada, lite svullen fortfarande. Gick ut på promenad en stund och lämnade honom sedan inne.

Av Jenny E - 12 april 2017 19:04

Jätte-jättefin Gant idag! Eftersom det vanliga 2-delade bettet som Ganten har med lösa ringar inte är godkänt för dressyrtävling med bettskivor provade jag idag ett 2-delat sprenger dynamic med fasta ringar. Han kändes bra på den betslingen, bitvis lite för låg och rund, men inte så att han la sig i mina armar och släppte bakbenen. Överlinjen mjukt välvd från öron till svans. Ganska lång inledande skritt med bara en lätt tygelkontakt, rund och låg, ömsom ställa utåt och inåt. Trav på samma sätt runt fyrkanten och på volter. Ganten tänkte rätt direkt med nosen, mycket mjukare från start jämfört med tidigare. När traven kändes bra och han bjöd rakt fram med liks mycket stöd på båda tyglarna smög jag in lite förvänd öppna. I vänster förvänd blev han lite slingrig då han lätt bara viker halsen, men den högra kändes bra! I galoppen jobbade vi med att han skulle bära sig lite mer på bakbenen, inte bara skotta på framåt med dem bakom sig utan få in dem under kroppen genom att automatiskt minska tempot genom att försiktigt minska volten. Skrittpaus där vi gjorde några halter. Ganska fina, han ställer inte upp helt korrekt med benen ännu (beror också på att jag inte orkar rida hela vägen in till stillastående), men inget stret mot handen nu utan direkt med en mjuk eftergift. Jobbade sedan mer med förvända öppnor och skänkelvikning på diagonaler i arbetstrav innan vi galopperade lite till. Den här gången bad jag om större, rundare språng, men utan att han gick ändra varken takt eller tempo. Tänka mer stretch och bara gunga fram honom med sätet. Sedan travade vi av med några stegförlängningar och då kändes han riktigt loss och lösgjord. Duktig!

Av Jenny E - 9 april 2017 20:02

Idag for jag ut till Lena Prästgård för date med kompisen Jennie och hennes snygga kille Roffe. Roffe är en långbent tysk född 2011. Han ligger efter i sin utbildning och tanken nu är att jag mockar och fixar foder samt bara myser med honom i stallet innan vi eventuellt smyger in lite uteritter.

Av Jenny E - 9 april 2017 18:28

Jag började egentligen dagen med att åka till Jällagymnasiet där Björklinge Ridklubb arrangerade hopptvlingar, men det var så segt och långt med dödtid mellan de olika klasserna att jag klämde in den redan nämnda dressyren mitt i. Jag förstår att det underlättar med fasta tider för de olika klasserna och att ekipage kanske stryker sina starter sent, men för publik som bara är där för att titta blir det väldigt tråkigt. Men jag tittade i alla fall på en regional 130-klass först, pausade med dressyr och var sedan tillbaka till den nationella 140-klassen. Inledde ute vid framhoppningen och såg hur man ordnat så att man inte kunde korsa vägarna före och efter hindren, smart!

Hoppning är lite mer publikfriande än dressyr. Dels måste man inte sitta knäpptyst, ingen blänger surt för att man råkar hosta och man får resultaten direkt så att även den som inte är särskilt insatt i sporten kan hänga med rätt bra ändå. Det var en ganska klurig bana med några utslagsgivande svårigheter, men inte så att det blev obehagliga situationer för hästarna. Trevlig ridning dessutom, rätt schyssta betsel, inget ryck och slit i tyglar och inget onödigt sporrande, kul att se!

Av Jenny E - 9 april 2017 18:02

Dressyr hos en av stans klubbar: Upplands- Västmanlands fältrittklubb. Jag åkte dit och var "bara" publik, men passade på att hänga och prata med några vänner. De senaste åren har det blivit väldigt "inne" med fibersand (sand uppblandat med syntetfiber av något slag) och de flesta ridhusen kring oss har det. Men inte UVFK! De har haft någon skum variant av fiber som inte funkat och där återförsäljaren mystiskt "försvunnit", så nu har de skottat ut allt dåligt och lagt in en blandning av sand och sågspån. Underbara trädoft! Lite löst och djupt ännu, har inte packat och satt sig, men jag tror att det blir bättre snart. Nå! Jag åkte i alla fall dit och tittade på cirka 6-7 ekipage. Klassen som reds var en MsvC:1, skönt med ett program som jag känner igen. Jag satt ganska ensamt på min läktardel och stördes inte nämnvärt av annan publik, kunde således koncentrera mig rätt bra på ekipagen. Jag tänker sällan betyg och resultat i siffror och procent när jag tittar, utan jämför bara ekipagen med varandra. Oftast rankar jag dem i hyfsat samma ordning som domaren, men det blir ju en helhetsbedömning eftersom jag inte betygsätter rörelserna var för sig, då skulle det nog bli annorlunda.

Ovido - Quiz & Flashcards