Alla inlägg under december 2017

Av Jenny E - 31 december 2017 21:47

Nyårs-WE på ridskolan i sadeln på favoritholländaren Wilson. Fick sällskap i manegen av min fd stallkompis Maria och hennes Foppa och två andra ekipage. Vi värmde självständigt i skritt och trav och efter att ha trutat en del mot handen började han lossna och kändes successivt mer och mer lösgjord och eftergiven. Vi körde på med parallellslalom, fålla, lans, grind och tunnor. Tunnorna tog vi först i trav och sedan i galopp och där tände Wilson till. Luftiga byten och bocksprång med huvudrusk för att berömma sig själv. Pigg och glad! Joggade av låg och rund där han kändes helt loss och lösgjord. Kuuuul!

Av Jenny E - 29 december 2017 22:44

Idag träffade jag Jennie på Lena Prästgård där vi tog ett gemensamt joggpass på varsin häst - Jennie red Frallan och jag Lussebullen. Lusse är ett halvblod av gammal ursvensk typ: stor och grov. Han var bred att sitta på och kändes lång både framåt och bakåt. Värmde i trav i en ganska öppen form, Lusse tog stora steg och jag hade svårt att hitta balansen i början. Red svaga öppnor på långsidorna och la in några skänkelvikningar på korta diagonaler. Galoppen var enorm! Det blev otroligt mycket rörelse så jag nöjde mig med att stå i lätt sits och bara försöka runda Lusse framåt-nedåt samt skåla ur insidan lite. Efter galoppen satte jag ihop honom lite mer i traven, inget avancerat utan fokuserade på energi bakifrån och fånga upp med sitsen för att inte låta honom bli lång. Fick kämpa lite, men ganska snabbt fick jag till det och då kändes han väldigt fin. Kul!

Regulus, f. 2003 e. Rambo - Opius - Ceylon 

Av Jenny E - 21 december 2017 22:19

Dag 2 i Milos sadel. Idag var han lite "fjompig" för det grå skynket som delar av ridhuset till två maneger, men jag tyckte att jag tog till vara på energin rätt bra. Igår var han ganska springig, idag var han mycket mera med på mina hjälper, lossade fint och kändes lösgjord och eftergiven. Vi jobbade med övergångar mellan olika gångarter med fokus på små (osynliga) hjälper och med mycket böj i sidorna kom han till en jämn och fin bjudning. På slutet kunde jag ställa honom hur som helst utan att kroppen välte med och fick till jättefina öppnor. När jag längde ut tygeln vid avjoggen sökte han sig direkt framåt-nedåt och var sååå fiiiiin.

Av Jenny E - 20 december 2017 22:31

Tvådagars dressyrkurs på Upk under juluppehållet. Inledde med en knapp timmes teori, kika när "Grupp 1" red och därefter egen ridning. Fick rida lilla hästen/övervuxna ponnyn Milo och då vi var sista gruppen för kvällen fick vi rida över hela ridhuset! Milo var ganska springig inledningsvis, men jag fick tillbaka honom ganska bra. Vi fick rida fram hästarna självständigt i alla gångarter och sedan jobbade vi växelvis med sluta på volt, öppna på långsidorna och skänkelvikning på förlängda hörnlinjerna. Efter hand släppte Milo till i sidorna, längde ut halsen och kom till fin lösgjordhet.

Av Jenny E - 15 december 2017 20:45

Terminsavslutning med WE på schemat. Jojje kändes lite seg och loj i början innan han kom igång. Vi hade klocka, mugg, skänkelvikning vid/över bom samt både enkel- och parallellslalom. I vanlig ordning så var Jojje lite oliksidig, men blev efter hand fin, övningarna passade honom bra! Kunde väl behövt mer tvärning vid bommarna, men man får ju anpassa efter hästen och med de förutsättningarna vid hade så blev det bra. I galoppfattningarna föll han isär och gjorde sig lång och lite stark, förmodligen för att jag innan dem red samlande övningar där han fick lägga vikten på bakbenen, han orkade helt enkelt inte bära sig i en så komprimerad form.

Av Jenny E - 8 december 2017 21:53

Dressyr med Jojje. Han var med på mina hjälper direkt från start och kändes fin. Vi jobbade på volterna med fokus på att styra med över hästarnas bakdelar. Således "tagen bakdel"/slutor på volterna. Jojje hade lite svårt att komprimera vänstersidan och gick lite mot handen där, men överlag svarade han fint på arbetet

Av Jenny E - 2 december 2017 18:57

Idag har jag varit till Friends Arena och tittat på fina dressyrhästar. SIHS - Sweden International Horse Show - med internationell dressyr och hoppning, lite körning och fälttävlan samt mycket show! Fokus dressyr för mig och mina kompisar alltså, samt några varv på den rätt schyssta tillbehörsmässan. Schysst så tillvida att det fanns ett brett utbud, men tyvärr inga riktiga "mässpriser". Utan egen häst blev det endast mat shoppat gör min del, men nog så dyrt ändå när man är på en sådan här grej och det är lite tråkigt. Men dressyren var ju huvudsaken alltså och vi såg dels en nationell klass med unga talangfulla hästar samt den internationella Grand Prix:en. Överlag mjuk och fin ridning på avspända och lydiga hästar, inspirerande!

Av Jenny E - 1 december 2017 21:33

Hopplektion med ridlärarvikarie på marken. Vi fick värma upp i alla gångarter innan vi började hoppa. Hoppa ur sväng med bibehållen rytm och takt stod på schemat. Enkla småhinder på varsin diagonal och bommar på hörnlinjerna så att vi tvingades svänga relativt tajt. Jojje hoppade fint med bra bjudning. Lite svårt över bommarna till en början innan jag kom på hur mycket jag behövde hålla om med benen, men på slutet riktigt fin!

Ovido - Quiz & Flashcards