Alla inlägg under december 2019

Av Jenny E - 26 december 2019 21:23

WE-träning med Favorit-Wilson! Fick börja med att hämta Wilson ute i hagen och gjorde sedan i ordning honom i lugn och ro. I princip ensamma i stallet, väldigt mysigt. Vi matade på med olika hinder/övningar och däremellan fick vi rida självständigt. Wilson är ju ganska stram i sin överlinje och kräver rätt lång framridning så till en början såg jag till att hålla igång honom ordentligt för att få honom varm i kroppen. Fick vara tydlig med ramen och visa ordentligt med ledande tygeltag hur han skulle böja sig i sidorna. Extra volter här och där hjälpte till.  Jag tycker ändå att jag kom till relativt bra ridning ganska fort. Wilson är ju en rutinerad skol- och WE-häst så hindren i sig var egentligen inga större problem, gällde mest för mig att rida ätt och visa vad jag ville att vi skulle göra. Tycker att vi kan grunderna i de flesta hinder nu, så dags att börja finslipa på små detaljer, fick till exempel bra tips på hur jag ska sikta med lansen för att kunna plocka ringen från tjuren. Vid avjogg kändes Wilson väldigt rund, mjuk och lösgjord. Avslutade med en skön avskritt längs ridvägarna i sällskap av blivande stallkompis, så skönt att komma ut i friska luften. 


Av Jenny E - 20 december 2019 22:38

Terminens sista (ordinarie) ridlektion och jag red förstås Clooney igen. Fokus på samling och övergångar idag och jag fick till ridningen riktigt bra. Red även en del mindre volter så att Clooney tvingades komprimera sin stora kropp och det gick över förväntan bra. På slutet riktigt fint flöde genom kroppen där han var rund och fin i formen, riktigt välvd hals.


Stor och bussig, just utsedd till årets lektionshäst!



Av Jenny E - 13 december 2019 23:37

Skolor med Clooney. Idag kändes han lite stor och stark i galoppen, sprang inte iväg med mig, men jag fick ruska om honom lite. I skolorna blev han lite långsam, behövde nog tänka mycket för att få ordning på benen. Vi red en kort bit öppna ut på långsidorna för att sedan gå över i en diagonalsluta och jag fick ta det i etapper för att Clooney skulle behålla bjudningen. Arbetet gjorde nog lite nytta för på slutet kunde vi jogga på i fin form och jag kunde reglera tempo och steglängd enbart med hjälp av sits/säte. Fin känsla!

Av Jenny E - 6 december 2019 22:21

Hoppning med Clooney. Stor, snäll och bussig. Satt också ihop bättre jämfört med när jag red honom i våras, kändes inte lika stark och bar sig bättre i galoppen. Idag hade vi en serie, typ 3-kombination på ena långsidan. Började med galoppbom in över litet räcke som successivt byggdes upp till en serie med tre hinder med galoppbom mellan varje. Bra gymnastik och nyttigt för oss ryttare som fick rida genom en lite längre serie, gällde att hålla om hela vägen. Vi fick något kråkhopp, men överlag kändes hoppningen väldigt bra. Clooney taggade till en aning, men aldrig så att han drog iväg och rättade sig fint om vi kom lite tokigt in. Avjogg i trav på slutet och där kändes han rak och fin.


Ovido - Quiz & Flashcards