Alla inlägg under juli 2018

Av Jenny E - 28 juli 2018 13:08

Tömkörning på schemat idag. Prövade en ny begagnad tömkörningsgjord på Allie som har bättre med inspänningsvarianter än den jag använt tidigare. Satte en ledande innertöm och rak koppling på utsidan, dock fick båda gå genom de lägsta ringarna på gjorden för att visa Allie vägen nedåt. Hade yttertömmen direkt över ryggen i början och inledde i vänster varv. Allie for iväg lite hastigt precis när jag släppte ut henne på tömmen, men hon kom snabbt till ro och jobbade jättefint på en stor volt. Kunde successivt kräva mer aktivitet bakifrån samtidigt som jag plockade lite fram och på så sätt fick Allie att komma ihop sig mera, mer bärighet och inte bara fart framåt. Formen är fin och överlinjen börjar bli stark, men hon behöver böja sig mer i sidan. Hon tar ställningen bra i nacka/hals med den ledande innertömmen, men rumpan glider utåt och hon blir för rak i kroppen. Därför provade jag att lägga yttertömmen bakom rumpan idag för att på så sätt rama in yttersidan mera. Alli for iväg i några hysteriska varv just när tömmen fick glida ner över länden och runt rumpan, men sedan kunde jag arbeta henne väl. Hon gör ju inget dumt, men det syntes att hon kände sig ganska kränkt över att inte få halka runt med rumpan som hon ville. Nu fick jag fatt på det yttre bakbenet och tvingade henne att ta in det under kroppen och lägga vikten på det. Bytte till vänster varv och började med tömmen över ryggen en stund innan jag la den runt rumpan i det här varvet också. Nu började Allie blir trött (höll inte på så länge, men vaaarmt i ridhuset) och släppte ner halsen fint samtidigt som hon fick med sig bakbenen. 


Nya tömkörningsgjorden i finaste lädret från Tärnsjö Garveri


Trav & galopp i vänster varv med tömmen över ryggen


Avjogg i höger varv med tömmen runt rumpan

Av Jenny E - 15 juli 2018 22:42

Vaaaarmt, satt till häst redan före halv åtta imorse i hopp om att slippa den värsta brännande känslan. Allie var tämligen upprörd över att behöva vara kvar inne när kompisarna gick ut (även om hon hade sällskap av två andra hästar med morgonpigga ryttare) och kände sig nog väldigt kränkt över att bli påklädd för ridning. Lite överilad och forcerad på lina, men helt okej uppsuttet. Började i skritt med ökad skritt-längd på tyglarna. Tänka låg och rund form och snirkla på rätt friskt och målmedvetet över ridhuset. La in vägarna ur LB:3 för att ha något att följa. Sedan travade vi. Började runt fyrkanten där jag bara ville ha ett jämnt driv genom kroppen. Successivt olika böjda linjer och sedan skänkelvikning på olika diagonaler och svag öppna på långsidorna. Allie kändes ganska bra i munnen. Inte särskilt "fipplig", men emellanåt gjorde hon sig lite lång och stretig. Tror dock att det beror på att hon matar på så himla bra med bakbenen, hon är så stark där att den svagare fronten inte orkar/hinner balansera upp all kraft som produceras.

Av Jenny E - 14 juli 2018 15:22

Skrittjobb på utebanan. Mer krav på form och eftergift genom att aktivera bak. Lite stram i högersidan, men fint jobb ändå. Även sidvärtsrörelser på korta diagonaler. Avslutade med att skritta på tömmen tillbaka till stallet.

Av Jenny E - 8 juli 2018 17:39

Idag blev det bom-/hinderpremiär i ridhuset för Allie och mig. Vi hade Nisse med oss för lite markservice så han fick kånka fram tre rosa bommar och två rosa sockerbitar som Allie ansåg var mycket suspekta. Hon fick springa några varv på lina innan jag satt upp och även om hon tyckte att det var rätt läskiga grejer som plockades fram så stressade hon inte upp sig över det utan joggade på i ett rätt balanserat tempo. Satt sedan upp i det vanliga "uppsittningshörnet" och ignorerade bommarna helt till en början. Det fick bli ridning runt fyrkanten i alla gångarter vilket fungerade bra. Hade micklemtränset med sprengerbettet samt martingal och hon kändes jämn och fin. En del huvudrusk och lite, lite mot handen emellanåt, men på det hela taget mycket mer ihop och avspänd jämfört med sist jag red henne. Red några ridvärts i trav på diagonaler över ridhuset, måste tänka på att ta dem i etapper med rakriktning emellan för Allie har så lätt för rörelsen att hon bara rinner iväg lite för fort. Red även lite på volt i trav där jag satt ner tre eller fem steg i taget upprepade gånger inna jag fattade galopp. Skjuter inte iväg så farligt i galoppen, men faller lätt isär, det gäller att driva fastän galoppen känns hastig, annars orkar hon inte hålla den. Liten paus och sedan började vi kika på bommarna. Skrittade på en stor volt och tog bommarna "i farten" och även om Allie kikade till på dem så klev hon över utan tvekan. Två gånger i skritt i vänster varv och sedan direkt i trav på samma sätt. Blev jämfota bak över den sista bommen (hade tre på rad med sockerbitarna i ytterkant av mittenbommen) första gången då hon inte fick ordning på fossingarna, men rättade sig fint andra gången. Vände sedan och tog dem i skritt och trav i höger varv.  Allie gjorde det så lugnt och okomplicerat att jag bestämde mig för att bygga om till ett litet kryss som avslutning. Tog det två gånger i höger varv och efter ett lite obalanserat förstasprång (lite tveksam mot, men hoppade över bara jag höll om med benen och visade vägen) så bjöd hon på en riktigt bra avslutande skutt. Duktig pålla!


   

Av Jenny E - 7 juli 2018 17:42

Tömkörning med Freddie efter ett antal veckors ofrivilligt uppehåll på grund av skada hos häst. Det var en kille med rund mage som fick skrittjobba ute på ridbanan. Jobbet vi gjort tidigare har nog landat fint hos honom under vilan för han kände igen arbetet direkt och var ganska omgående med på mina hjälper. Vi började på stora böjda spår och runt fyrkanten. Lättare sidvärtsrörelser också längs långsidorna. Bitvis fin och rund form, avspänd, kunde leka med lite samling och nosens position.

Av Jenny E - 4 juli 2018 19:45

Fick sällskap av familjen ut till Lena idag, så det fick bli ett lite enklare pass på lina. Hade flyingeinspänning, men vet inte om den var helt optimal för Allie, kändes som att hon var lite störd över remmen mellan frambenen. Dock gillar jag den här varianten, så jag ska nog ge den ett pass till innan jag dömer ut den. Hade i alla fall micklemtränset igen med sprengerbettet och tyckte att det verkade som att Allie gick med en fint sluten mun. Dock var hon lite stram i underhalsen, men det tror jag kan ha berott på inspänningen, så samma här, ger bettet ytterligare chanser. För det är ett bett som jag sett fungera bra för flera andra hästar med "svåra" munnar, så vill prova det ytterligare både från marken och uppsuttet. Idag jobbade vi i alla fall på volt med att hitta ett jämnt driv och att försiktigt våga tänja på drivningen för att försöka få Allie att ta ut steget mera utan att springa fortare.

Ovido - Quiz & Flashcards