Alla inlägg under augusti 2017

Av Jenny E - 25 augusti 2017 21:27

Dagens andra lektion, "igenridning" för det missade passet 11/8 då jag var bortrest. Fick rida stora killen Diamond, ett fullblod som inte varit lektionshäst så länge. Snäll, men lite sävlig. Inte lat, men inte så kvick på hjälperna. Jag kände att jag lätt blev klämmig, så fick verkligen tänka på att rida många övergångar för att varva mellan att ge tydliga hjälper och därefter bara släppa benen och låta honom vara. Fick rida med lite längre tygel för att få honom rund och låg med en jämn bjudning fram till bettet.

New Diamond,  f. 2010, e. Black Diamond (e. National Zenith) - Lorofino 

Av Jenny E - 25 augusti 2017 21:14

Ridlektion med WE-tema. Vi var utomhus och jag hade Jojje, precis som förra gången. Efter att ha kickat till honom några gånger gick han på fint framåt och svarade bra för mina hjälper. Ganska mycket självständig ridning där vi fritt kunde välja olika teknikhinder att ta i skritt och trav. Varva med mer "dressyrmoment" och Jojje kändes efter ett tag riktigt fin. Mjukare och rundare i höger varv, men vid avslutningen kändes han rätt bra även i det vänstra.

Munsboro JoeJoe

Av Jenny E - 24 augusti 2017 19:33

Repris av gårdagen: två varv skritt för hand i ridhuset och sedan drygt trettio minuter uppsuttet. Roffe kändes avspänd, men var märkbart kortare i steget idag. Inte samma bjudning som igår utan han stod emot en del.

Av Jenny E - 23 augusti 2017 19:15

Roffehäng! Mockade med honom inne i boxen innan jag ställde ut honom på gången. På med sadel och träns och så gick vi ut i ridhuset. Två varv skritt för hand och sedan satt jag upp. Skritt med lätt tygelkontakt cirka trettio minuter. Roffe kändes mjuk och avspänd så vi övade lite på att skritta rakt en bit innanför spåret.

Av Jenny E - 18 augusti 2017 22:08

Premiärlektion på ridskolan efter tjugo års uppehåll. Jag fick rida d-ponnyn Jojje och det var en trevlig bekantskap. Lagom stor, mer energi än medel, känslig och uppmärksam. Vi var ute på den stora hoppbanan och jobbade grundläggande (bra mjukstart för mig) med travbommar, övergångar och travhoppning där vi fick "rulla över" till galopp över hinder nummer två.

Munsboro JoeJoe, f. 2007, imp. Irland

Bild snodd från Upk's hemsida.

Av Jenny E - 17 augusti 2017 20:08

Date med Roffe. Promenad vid hand runt galoppvägen.

Av Jenny E - 6 augusti 2017 12:40

Mock och foderfix åt Roffe.

Av Jenny E - 5 augusti 2017 14:20

Rofferidning i Tuthammarens ridhus med Jennie på backen. Lät honom springa sig varm på lina innan jag satt upp. Han kändes lugn och avspänd och rätt bra i munnen från start. Jag måste känna av hur jag ska tajma drivningen, måste våga lita på att han springer av sig själv. I trav och galopp funkar det bra, men i skritten blir jag lätt klämmig och gnussande. Släpper jag skänklarna får jag känslan av att han kommer att stanna, men kickar jag till lite snabbt så går han ju faktiskt! Vi red i alla fall över hela ridhuset i alla gångarter och det kändes över lag bra, han har blivit så mycket bättre med takt och balans!

Skärmdumpar från videofilmer blir inte jättebra...

Ovido - Quiz & Flashcards