Alla inlägg under januari 2019

Av Jenny E - 26 januari 2019 22:11

Idag åkte Victoria och jag ut till Färentuna för att kolla på, och provrida, Molly ännu en gång. Efter den förra provridningen tackade jag till en början nej till köp av Molly. Hon är en jättefin häst och hon kändes väldigt fin att rida, men tidpunkten var fel: jul och nyår. Och jag hade ännu inte helt landat i tanken att ha häst igen. Men jag kunde ändå inte släppa tanken på Molly, hon var ju (ÄR!) så himla lagom för mig på alla sätt. En massa fixande och trixande och jag bestämde mig för att åka ut en gång till.


På stallgången väntade en lurvig tjej, kanske med lite längre ben och en ännu lite mer markerad manke. Sistnämnda skulle dock kunna bero på att hon tappat lite i vikt,  men rund över ryggen och ändå jämt musklad. Så traskade vi ut till ridhuset och hennes ägare, Hanna, red först några varv i skritt och trav. Och vilken fin trav hon fått nu! I höstas var den lite springig, då föll hon lite framåt på raka framben med bakbenen lite bakom sig. Nu bar hon sig bättre, mer tryck bakifrån och en lugnare takt, mer "häng" i steget. Lite vek i nacken och viss avsaknad av styrka, men det är ju inget konstigt för en nybliven fyraåring.


Sedan red jag. Skritten är relativt stor och känns då lite långsam (eftersom jag mest är van vid hästar med kort och trippig skritt), men dag fanns det ändå lite mer tryck i den jämfört med i höstas. Och det var samma sak med de övriga gångarterna. Lite svag i sin bärighet, men det kommer ju mer styrka med mer arbete. Nå, både traven och galoppen kändes bra. Enklare att styra nu också även om vi klättrade lite på väggarna ibland. Men positivt att hon inte reagerar för skrapljuden som uppstår då utan springer oberört vidare.


Av Jenny E - 18 januari 2019 21:58

Idag var det hoppning på schemat och jag fick rida Patch, en fläckig häst med världens segaste skritt. "I skritten sover man" verkade vara hans motto, men traven var helt okej och i galoppen var det riktigt drag. Ganska mjuk, ganska rak och jämn. Fuskade med hörnpasseringarna och jobbade inte mer än nödvändigt. Fick använda skänklar och spö rätt frekvent, men bitvis gick han på rätt bra. Vi hade en travserie på ena långsidan med snett upphöjda bommar och följde upp med ett enkelhinder. Därefter enkelhinder i trav och en liten 2-studs (också anridning i trav) innan vi avslutade med studsen i galopp. Travhoppningen var lite klunsig, men i galopp fick vi några fina språng.

Munsboro Westmeath Patchwork, f. 2009, imp. Irland

Av Jenny E - 11 januari 2019 23:40

Idag fick jag rida en relativt ny ponny, "Q". Lite tittig/spänd vid skynket, men gjorde inget dumt. Tryckte jag honom utåt med lätt ledande ytterhand höll han sig hyfsat på spåret. Vi fokuserade på lösgjordhet idag. Ganska självständig framridning i trav där jag mest jobbade på framåt för att få ärlig bjudning. Q käbblade och fipplade en del mot/med bettet och därför ville jag att han skulle mata på framåt och "ta tag i" bettet istället för att joxa runt med det. Sedan fick vi vända rätt upp i trav, rida rakt fram i "styrfart" och sedan öppnor på långsidorna tillbaka och så vidare. Lite svårt med rakriktningen, undvek skolorna och försökte bara att få Q att bjuda jämt på båda tyglarna. Därefter voltjobb med övergångar mellan trav och galopp. Lite springig in i fattningarna först, men sedan svarade han mer direkt på hjälperna och då blev fattningarna per automatik bättre. Fick jogga av i trav på volt och då kändes Q riktigt fin! Lite ostadig och obalanserad, men fin bjudning och längre hals där han sökte sig framåt-nedåt.

Quality Euros, f. 2011, imp. Irland


Ny ponny får stå i isoleringsstallet


Söt ponny och dess ryttare

Av Jenny E - 10 januari 2019 22:58

Återbesök hos Mälarkliniken med Freddie. Hältkoll rakt fram och på volt samt ultraljud. Ohalt, men lite "tuffsig" i gaffelbandet(?) höger fram. Shockwave och fortsatt igångsättning.



Snygga hörselskydd!

Av Jenny E - 7 januari 2019 23:42

Igenridning i förskott. Fick rida Iron som jag tror haft en liten paus sedan mungipesåret. Nu är han på banan igen med ett nytt bett och extra latextejp. Han kändes rak och jämn framför sadeln, vingligare bakom. Han kändes framme och väl på hjälperna, men orkade liksom inte hålla ihop hela kroppen. Lite svag i vänster bak (Hittade ett sår och en bula där efteråt...) och tappade då höger bak som försvann åt olika håll, Ulrika tyckte dock att jag kände av och parerade honom väl. Vi red övergångar och nyansering av gångarter. Iron jobbade på bra, formen mestadels bra även om han emellanåt kändes lite tung i handen.

Lite skum/fukt runt munnen


Tredelat bett med lock up-effekt och fasta bettringar

Skapa flashcards