Direktlänk till inlägg 6 september 2019

190906 - Upk

Av Jenny E - 6 september 2019 21:55

Ny bekantskap idag, fläckiga irländaren Jake. En föredetta fälttävlanshäst av ganska ädel typ. Ganska smal att sitta på och en tunn hals som spjärnade lite uppåt. Vi började i skritt och jag kände rätt omgående att vänster sida var hans långa då han per automatik gick lite böjd åt höger. Tryckte mitten av halsen till vänster, men jag kunde försiktigt lirka och greja så att han kändes hyfsat rak. Skritten kändes lite seg, men i traven kom han igång bra. Lite kort och hastig till en början, men successivt bättre. Vi fick värma upp i samtliga gångarter innan vi fick jobba med samlingar och övergångar. Jake kändes uppmärksam och lydig, inga problem alls med övergångarna och galoppen direkt ur samlad skritt kändes riktigt rund och eftergiven. Bitvis lite kort i halsen, men emellanåt kunde jag länga ut och få honom lägre och rundare.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny E - 14 januari 2022 21:47

Hoppning med Wilson. Fokus på lite längre linjer, men först framridning som vanligt. Jobbade med övergångar och Wilson svarade fint på det. Lite rak i sidorna, men lydig och uppmärksam. Sedan fick vi rida olika linjer, först travbommar på kort diagon...

Av Jenny E - 9 januari 2022 23:06

Jullovets andra we-träning i Jojjes sadel. Han kändes fin och avspänd, inte riktigt så rund som jag önskat, men avspänd i alla övergångar. Och ryggningarna satt fint idag. På grund av en armskada hos ryttaren avstod vi från att ta lansen (som var på ...

Av Jenny E - 7 januari 2022 23:34

Nu är jag ridskoleryttare igen och fick börja med favorit-Wilson. Idag red vi slutor i skritt ut på långsida, rakrikta halvvägs och galoppfattning på rakt spår. Sedan slutor i trav, rakrikta, samla för sätet och galoppfattning ur "tramptrav". Jag har...

Av Jenny E - 23 december 2021 23:00

Jullovs-WE med fina skolponnyn Jojje. Jag har inte ridit på över ett år, så lite ovant att sitta i en sadel igen. Dock satt den övriga ridningen bra och vi fick till ett ganska lagom pass med bra variation av gångarter och övningar. ...

Av Jenny E - 19 september 2020 23:47



Idag blev det ridning i ridhuset, Johan på Aksel och jag på Molly. Nisse var med på marken förstås. Ledde Aksel lite i början och när Johan fick prova trava för första gången. På slutet blev det någon variant av "Följa John" med Molly i täten och då ...

Ovido - Quiz & Flashcards