Direktlänk till inlägg 23 augusti 2019

190823 - Upk

Av Jenny E - 23 augusti 2019 23:15

John igen och idag hoppning ute på den stora banan så jag valde att rida honom med det gummipelham som de flesta använder när de rider honom. Idag var han fin på det bettet, rund form och gick inte emot handen/slog med huvudet en enda gång. Stadig. Brydde mig inte om så mycket böj och töj i sidorna under uppvärmningen utan fokuserade istället på att få igång en ärlig bjudning. John blir ju gärna lite kort och trippig så jobb att tänja framåt istället. Kändes lite seg i traven, men i galoppen kom han igång fint. Vi började hoppa fram på en rak linje med två räcken. Först trav in, landa i galopp, göra övergång och trava ut över hinder två. John blir lätt lite stark vid hoppning, men han kom tillbaka fint och vi fick flera fina språng över hindren. Sedan red vi samma linje igen, men med bibehållen galopp fram till hinder två. Jag valde att travhoppa över det första hindret första gången, men tog sedan serien i galopp. Därefter in på en diagonal och böjd linje till hinder två. Gällde att komma rätt på diagonalen och ha vägen klar så att man kom rakt över det andra hindret. John blev lite hetare ju mer vi hoppade, men jag höll honom bra på plats ändå. Tjuvhöll honom en aning i munnen så kvällens sista språng blev lite orytmiskt, men överlag kändes hoppningen väldigt bra.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny E - 14 januari 2022 21:47

Hoppning med Wilson. Fokus på lite längre linjer, men först framridning som vanligt. Jobbade med övergångar och Wilson svarade fint på det. Lite rak i sidorna, men lydig och uppmärksam. Sedan fick vi rida olika linjer, först travbommar på kort diagon...

Av Jenny E - 9 januari 2022 23:06

Jullovets andra we-träning i Jojjes sadel. Han kändes fin och avspänd, inte riktigt så rund som jag önskat, men avspänd i alla övergångar. Och ryggningarna satt fint idag. På grund av en armskada hos ryttaren avstod vi från att ta lansen (som var på ...

Av Jenny E - 7 januari 2022 23:34

Nu är jag ridskoleryttare igen och fick börja med favorit-Wilson. Idag red vi slutor i skritt ut på långsida, rakrikta halvvägs och galoppfattning på rakt spår. Sedan slutor i trav, rakrikta, samla för sätet och galoppfattning ur "tramptrav". Jag har...

Av Jenny E - 23 december 2021 23:00

Jullovs-WE med fina skolponnyn Jojje. Jag har inte ridit på över ett år, så lite ovant att sitta i en sadel igen. Dock satt den övriga ridningen bra och vi fick till ett ganska lagom pass med bra variation av gångarter och övningar. ...

Av Jenny E - 19 september 2020 23:47



Idag blev det ridning i ridhuset, Johan på Aksel och jag på Molly. Nisse var med på marken förstås. Ledde Aksel lite i början och när Johan fick prova trava för första gången. På slutet blev det någon variant av "Följa John" med Molly i täten och då ...

Ovido - Quiz & Flashcards