Alla inlägg under mars 2019

Av Jenny E - 8 mars 2019 22:48

Lösgörande arbete med Armani. Framridning i skritt och trav runt fyrkanten växlat med 20-metersvolter där vi fick länga ut tyglarna lite på öppna delen och sedan korta upp dem igen. Jag red Armani med en väldigt lätt tygelkontakt eftersom han lätt kan spänna till. Framridningen gick fint, men sedan skulle vi jobba lite mera och då tyckte han nog att jag var dum... Vända upp på kvartslinjen i trav och skänkelvikning ut till långsidan och där lägga en galoppfattning. Jag tror att Armani tyckte att det var lite jobbigt med övergångarna för det blev ett fasligt stretande mot handen. Körde snäll metod först för att få med honom på noterna igen, men då det inte hjälpte blev det en strängare variant med starka ben fram till stadig hand. Och ganska snart var han på banan igen, fin eftergift och balans och riktigt självbärig. Fick rida små nyanseringar i traven som avslutning och då var det sytrådskänsla i tyglarna.

Buskuse

Av Jenny E - 1 mars 2019 23:14

Hoppning med Armani, men först bytte vi ut hans plastiga senskydd mot mjuka luddskydd eftersom jag tyckte han var varm i sitt ben där han har ett överben. Det kan vara så att det hårda plastskyddet trycker mot överbenet och triggar det lite jämfört med ett mjukt som är mer följsamt.

Nå , hoppning ja! Uppvärmning i samtliga gångarter och sedan fokus på att rida rakt innan och efter hinder. Vi fick börja med en bomserie med fem travbommar. Rätt kort avstånd och Armani sprang lite för stort och snabbt igenom först. Andra vändan tog jag tillbaka honom mera och kom mer rätt över bommarna.

Sedan ett räcke med travbom in, tog det i vänster varv. Tror vi tog det i galopp också. Armani bjöd fint mot hindret i jämn galopp, bra avsprång och mjukt över, sköt mig inte så kraftigt ur sadeln som han kan göra. Avslutade i höger varv över en oxer. Här kändes det riktigt bra och sista språnget var fint med jämn bjudning där jag kunde åka med i bra position över hindret.

Ovido - Quiz & Flashcards