Direktlänk till inlägg 26 januari 2019

190126 - Provridning

Av Jenny E - 26 januari 2019 22:11

Idag åkte Victoria och jag ut till Färentuna för att kolla på, och provrida, Molly ännu en gång. Efter den förra provridningen tackade jag till en början nej till köp av Molly. Hon är en jättefin häst och hon kändes väldigt fin att rida, men tidpunkten var fel: jul och nyår. Och jag hade ännu inte helt landat i tanken att ha häst igen. Men jag kunde ändå inte släppa tanken på Molly, hon var ju (ÄR!) så himla lagom för mig på alla sätt. En massa fixande och trixande och jag bestämde mig för att åka ut en gång till.


På stallgången väntade en lurvig tjej, kanske med lite längre ben och en ännu lite mer markerad manke. Sistnämnda skulle dock kunna bero på att hon tappat lite i vikt,  men rund över ryggen och ändå jämt musklad. Så traskade vi ut till ridhuset och hennes ägare, Hanna, red först några varv i skritt och trav. Och vilken fin trav hon fått nu! I höstas var den lite springig, då föll hon lite framåt på raka framben med bakbenen lite bakom sig. Nu bar hon sig bättre, mer tryck bakifrån och en lugnare takt, mer "häng" i steget. Lite vek i nacken och viss avsaknad av styrka, men det är ju inget konstigt för en nybliven fyraåring.


Sedan red jag. Skritten är relativt stor och känns då lite långsam (eftersom jag mest är van vid hästar med kort och trippig skritt), men dag fanns det ändå lite mer tryck i den jämfört med i höstas. Och det var samma sak med de övriga gångarterna. Lite svag i sin bärighet, men det kommer ju mer styrka med mer arbete. Nå, både traven och galoppen kändes bra. Enklare att styra nu också även om vi klättrade lite på väggarna ibland. Men positivt att hon inte reagerar för skrapljuden som uppstår då utan springer oberört vidare.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny E - 14 januari 2022 21:47

Hoppning med Wilson. Fokus på lite längre linjer, men först framridning som vanligt. Jobbade med övergångar och Wilson svarade fint på det. Lite rak i sidorna, men lydig och uppmärksam. Sedan fick vi rida olika linjer, först travbommar på kort diagon...

Av Jenny E - 9 januari 2022 23:06

Jullovets andra we-träning i Jojjes sadel. Han kändes fin och avspänd, inte riktigt så rund som jag önskat, men avspänd i alla övergångar. Och ryggningarna satt fint idag. På grund av en armskada hos ryttaren avstod vi från att ta lansen (som var på ...

Av Jenny E - 7 januari 2022 23:34

Nu är jag ridskoleryttare igen och fick börja med favorit-Wilson. Idag red vi slutor i skritt ut på långsida, rakrikta halvvägs och galoppfattning på rakt spår. Sedan slutor i trav, rakrikta, samla för sätet och galoppfattning ur "tramptrav". Jag har...

Av Jenny E - 23 december 2021 23:00

Jullovs-WE med fina skolponnyn Jojje. Jag har inte ridit på över ett år, så lite ovant att sitta i en sadel igen. Dock satt den övriga ridningen bra och vi fick till ett ganska lagom pass med bra variation av gångarter och övningar. ...

Av Jenny E - 19 september 2020 23:47



Idag blev det ridning i ridhuset, Johan på Aksel och jag på Molly. Nisse var med på marken förstås. Ledde Aksel lite i början och när Johan fick prova trava för första gången. På slutet blev det någon variant av "Följa John" med Molly i täten och då ...

Ovido - Quiz & Flashcards