Direktlänk till inlägg 28 juli 2018

180728 - Alure

Av Jenny E - 28 juli 2018 13:08

Tömkörning på schemat idag. Prövade en ny begagnad tömkörningsgjord på Allie som har bättre med inspänningsvarianter än den jag använt tidigare. Satte en ledande innertöm och rak koppling på utsidan, dock fick båda gå genom de lägsta ringarna på gjorden för att visa Allie vägen nedåt. Hade yttertömmen direkt över ryggen i början och inledde i vänster varv. Allie for iväg lite hastigt precis när jag släppte ut henne på tömmen, men hon kom snabbt till ro och jobbade jättefint på en stor volt. Kunde successivt kräva mer aktivitet bakifrån samtidigt som jag plockade lite fram och på så sätt fick Allie att komma ihop sig mera, mer bärighet och inte bara fart framåt. Formen är fin och överlinjen börjar bli stark, men hon behöver böja sig mer i sidan. Hon tar ställningen bra i nacka/hals med den ledande innertömmen, men rumpan glider utåt och hon blir för rak i kroppen. Därför provade jag att lägga yttertömmen bakom rumpan idag för att på så sätt rama in yttersidan mera. Alli for iväg i några hysteriska varv just när tömmen fick glida ner över länden och runt rumpan, men sedan kunde jag arbeta henne väl. Hon gör ju inget dumt, men det syntes att hon kände sig ganska kränkt över att inte få halka runt med rumpan som hon ville. Nu fick jag fatt på det yttre bakbenet och tvingade henne att ta in det under kroppen och lägga vikten på det. Bytte till vänster varv och började med tömmen över ryggen en stund innan jag la den runt rumpan i det här varvet också. Nu började Allie blir trött (höll inte på så länge, men vaaarmt i ridhuset) och släppte ner halsen fint samtidigt som hon fick med sig bakbenen. 


Nya tömkörningsgjorden i finaste lädret från Tärnsjö Garveri


Trav & galopp i vänster varv med tömmen över ryggen


Avjogg i höger varv med tömmen runt rumpan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny E - 14 januari 2022 21:47

Hoppning med Wilson. Fokus på lite längre linjer, men först framridning som vanligt. Jobbade med övergångar och Wilson svarade fint på det. Lite rak i sidorna, men lydig och uppmärksam. Sedan fick vi rida olika linjer, först travbommar på kort diagon...

Av Jenny E - 9 januari 2022 23:06

Jullovets andra we-träning i Jojjes sadel. Han kändes fin och avspänd, inte riktigt så rund som jag önskat, men avspänd i alla övergångar. Och ryggningarna satt fint idag. På grund av en armskada hos ryttaren avstod vi från att ta lansen (som var på ...

Av Jenny E - 7 januari 2022 23:34

Nu är jag ridskoleryttare igen och fick börja med favorit-Wilson. Idag red vi slutor i skritt ut på långsida, rakrikta halvvägs och galoppfattning på rakt spår. Sedan slutor i trav, rakrikta, samla för sätet och galoppfattning ur "tramptrav". Jag har...

Av Jenny E - 23 december 2021 23:00

Jullovs-WE med fina skolponnyn Jojje. Jag har inte ridit på över ett år, så lite ovant att sitta i en sadel igen. Dock satt den övriga ridningen bra och vi fick till ett ganska lagom pass med bra variation av gångarter och övningar. ...

Av Jenny E - 19 september 2020 23:47



Idag blev det ridning i ridhuset, Johan på Aksel och jag på Molly. Nisse var med på marken förstås. Ledde Aksel lite i början och när Johan fick prova trava för första gången. På slutet blev det någon variant av "Följa John" med Molly i täten och då ...

Ovido - Quiz & Flashcards