Direktlänk till inlägg 16 juni 2018

180616 - Alure

Av Jenny E - 16 juni 2018 14:39

Träff med fina danskan och hennes matte idag. Mockade och fixade foder innan vi hämtade Allie i hagen. Hjälptes åt att göra i ordning henne och gick sedan ut i ridhuset. Satte på inspänningar och lät Allie springa några varv i båda varven. Verkade mycket lugnare än första gången jag såg henne på lina. Kunde skritta avspänt och även traven kändes balanserad. Galoppen lite hastig, men inget tokrejs med hysterispring. Sedan red jag! Snäll häst som frågade hela tiden vad som skulle ske och göras = ställde stora krav på mig som ryttare att hela tiden vara tydlig. Inte överrida och fippla och trixa, men rida med en plan framåt, velade jag fick Allie gissa... Skritten mycket bättre än väntat, fin bjudning, men kanske lite slingrig, kommer att bli rakare och mer balanserad när styrkan över lag i kroppen blir jämnare. Traven var lite hastig, men inte springig, kändes inte som att hon skulle springa ifrån mig utan hon lyssnade hela tiden. Vi började runt fyrkanten där det gäller att jag vågar rida på lite. Stadig och låg hand, rida med innerskänkel mot yttertygel för att få henne att räta upp sig och inte falla inåt. Ignorera "grejs med huvudet" och då bara fortsätta mata på framåt. La in stora volter och långa diagonaler när det kändes som vi kunde styra lite mera. Enklare sidvärts också i både skritt och trav. Galoppen sparade vi på idag, den kommer när vi känner varandra bättre.



Efter lilla korta ridpasset lasttränade vi lite. Allie tyckte att hon stod bra utanför transporten, men släppte aldrig kontakten med oss. Jennie checkade av att hon gick framåt på hennes kommando och med hjälp av linor visade vi att vägen framåt var rakt in i transporten. Inte rädd, men frågande, gick in när hon förstod vad vi ville. Fick äta några munnar mash i släpet innan vi backade ut henne igen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny E - 14 januari 2022 21:47

Hoppning med Wilson. Fokus på lite längre linjer, men först framridning som vanligt. Jobbade med övergångar och Wilson svarade fint på det. Lite rak i sidorna, men lydig och uppmärksam. Sedan fick vi rida olika linjer, först travbommar på kort diagon...

Av Jenny E - 9 januari 2022 23:06

Jullovets andra we-träning i Jojjes sadel. Han kändes fin och avspänd, inte riktigt så rund som jag önskat, men avspänd i alla övergångar. Och ryggningarna satt fint idag. På grund av en armskada hos ryttaren avstod vi från att ta lansen (som var på ...

Av Jenny E - 7 januari 2022 23:34

Nu är jag ridskoleryttare igen och fick börja med favorit-Wilson. Idag red vi slutor i skritt ut på långsida, rakrikta halvvägs och galoppfattning på rakt spår. Sedan slutor i trav, rakrikta, samla för sätet och galoppfattning ur "tramptrav". Jag har...

Av Jenny E - 23 december 2021 23:00

Jullovs-WE med fina skolponnyn Jojje. Jag har inte ridit på över ett år, så lite ovant att sitta i en sadel igen. Dock satt den övriga ridningen bra och vi fick till ett ganska lagom pass med bra variation av gångarter och övningar. ...

Av Jenny E - 19 september 2020 23:47



Idag blev det ridning i ridhuset, Johan på Aksel och jag på Molly. Nisse var med på marken förstås. Ledde Aksel lite i början och när Johan fick prova trava för första gången. På slutet blev det någon variant av "Följa John" med Molly i täten och då ...

Ovido - Quiz & Flashcards