Direktlänk till inlägg 19 maj 2018

180519 - Freddie

Av Jenny E - 19 maj 2018 23:47

Tömkörde Freddie efter två veckors uppehåll på grund av egen sjukdom och semester. Han skötte sig bra idag trots att hästarna ute i hagarna gapade och skrek mest hela tiden. Freddie ropade en del han också, men höll sig på mattan. Började med dubbellongering på en stor oval över hela ridhuset. Rak töm på yttersidan och ledande på inner, dock provade jag att fästa den mellan frambenen för att hjälpa Freddie att sänka nacken. Tidigare har han lätt blivit rätt kort och hög i formen, men nu kom nacken ner, nosen fram och överlinjen blev riktigt lång och stark. Kul att se sådan tydlig skillnad! Vi jobbade med övergångar mellan skritt och trav och de sitter som de ska nu. Kliver också på ordentligt i skritt så fort avsaktningen kommit, tidigare har han gärna stoppat upp i en halt (och snurrat runt mot mig). I höger varv inga problem att stå kvar på voltspåret i halten, men åt andra hållet vill han vända in fronten mot mig. Vänster är hans veka sida och jag misstänker att jag inte riktigt får fatt i ytterbogen där utan när den glider ut kommer rumpan in och han blir lite förbjöd och då snurrar in mot mig. Måste försöka få upp honom mer på yttertömmen och sedan också ta pisken i "fel hand" för att kunna använda den som en förlängd arm och peka mot huvud/bog för att ännu tydligare visa var jag vill ha honom. Vi jobbade också en del med skolor runt spåret och det gick bra. Han börjar kunna det bra nu så dags att steppa upp kraven och vända tydligare mellan bestämda punkter. Nu flyttar han som han ska, men det kan bli lite fördröjningar och jag har liksom bara tillåtit det... Vi skrittade av ungefär en kvart för hand, både inne i ridhuset och runt stallarna samt ner mot hagarna. Är det fint väder nästa vecka provar vi att jobba hela passet ute då!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny E - 14 januari 2022 21:47

Hoppning med Wilson. Fokus på lite längre linjer, men först framridning som vanligt. Jobbade med övergångar och Wilson svarade fint på det. Lite rak i sidorna, men lydig och uppmärksam. Sedan fick vi rida olika linjer, först travbommar på kort diagon...

Av Jenny E - 9 januari 2022 23:06

Jullovets andra we-träning i Jojjes sadel. Han kändes fin och avspänd, inte riktigt så rund som jag önskat, men avspänd i alla övergångar. Och ryggningarna satt fint idag. På grund av en armskada hos ryttaren avstod vi från att ta lansen (som var på ...

Av Jenny E - 7 januari 2022 23:34

Nu är jag ridskoleryttare igen och fick börja med favorit-Wilson. Idag red vi slutor i skritt ut på långsida, rakrikta halvvägs och galoppfattning på rakt spår. Sedan slutor i trav, rakrikta, samla för sätet och galoppfattning ur "tramptrav". Jag har...

Av Jenny E - 23 december 2021 23:00

Jullovs-WE med fina skolponnyn Jojje. Jag har inte ridit på över ett år, så lite ovant att sitta i en sadel igen. Dock satt den övriga ridningen bra och vi fick till ett ganska lagom pass med bra variation av gångarter och övningar. ...

Av Jenny E - 19 september 2020 23:47



Idag blev det ridning i ridhuset, Johan på Aksel och jag på Molly. Nisse var med på marken förstås. Ledde Aksel lite i början och när Johan fick prova trava för första gången. På slutet blev det någon variant av "Följa John" med Molly i täten och då ...

Ovido - Quiz & Flashcards