Direktlänk till inlägg 18 maj 2018

180518 - Upk

Av Jenny E - 18 maj 2018 23:30

Fint väder ute och då hoppbanan var bokad bestämde vi oss för att trimma på dressyrbanan istället för att tränga ihop oss i ridhuset. Jag fick rida Armani igen och det var riktigt kul idag. Kände redan från start att han kändes mycket rundare i formen jämfört med tidigare. Kunde börja plocka ihop honom redan i skritten och be honom att komma ihop sig. Eftergiven i munnen, känslig, men bet inte ifrån och stretade som han kan göra ibland. Jag kunde variera skritten utan att han blev trock samt börja ställa honom utåt och inåt utan att han ramlade iväg åt något håll. Samma sak i traven där jag kunde rida ihop honom mer, rida på mer bakifrån och fånga upp fram. Fortsätta ställa honom åt olika håll på långsidorna och sedan samla lätt på kortsidorna, forma och skåla ur innersidan. Sedan fick vi jobba mycket med skänkelvikningar. Vända in på en diagonal och flytta dem in till medellinjen till en punkt rätt långt fram så att det inte blev så brant tvärning. Därefter lägga en volt åt det håll hästen var ställd, fortsätta rakt ner till kortsidan och sedan upp längs långsidan för att börja om. Jag försökte vara noggrann med hörnpasseringarna innan jag gick in i skänkelvikningarna så att det verkligen blev en tydlig omställning och Armani följde mina hjälper jättefint. I och med att jag skålade ur den nya yttersidan just innan jag gick in på diagonalerna fick jag koll på den sidan så att den inte blev för lång när jag ställde om. Då höll sig bogarna på plats och vi kunde göra superfina sidvärtsrörelser där han kändes balanserad och jämn. Galopperade en del på slutet. Eftersom Armani är så storgalopperad och ganska "stampig" står jag upp i lätt sits för att lämna ryggen fri. Tänkte stadigt stöd på ytter och sedan försikgt pilla med innerhanden för att få honom låg och rund. Han är inte tillräckligt stark för att orka galoppera några längre sträckor i en sådan form, men det kändes ändå väldigt balanserat. Formen rund och låg, inte kort och stum i sidorna och väldigt mjuk och följsam i munnen = ett riktigt roligt pass!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny E - 14 januari 2022 21:47

Hoppning med Wilson. Fokus på lite längre linjer, men först framridning som vanligt. Jobbade med övergångar och Wilson svarade fint på det. Lite rak i sidorna, men lydig och uppmärksam. Sedan fick vi rida olika linjer, först travbommar på kort diagon...

Av Jenny E - 9 januari 2022 23:06

Jullovets andra we-träning i Jojjes sadel. Han kändes fin och avspänd, inte riktigt så rund som jag önskat, men avspänd i alla övergångar. Och ryggningarna satt fint idag. På grund av en armskada hos ryttaren avstod vi från att ta lansen (som var på ...

Av Jenny E - 7 januari 2022 23:34

Nu är jag ridskoleryttare igen och fick börja med favorit-Wilson. Idag red vi slutor i skritt ut på långsida, rakrikta halvvägs och galoppfattning på rakt spår. Sedan slutor i trav, rakrikta, samla för sätet och galoppfattning ur "tramptrav". Jag har...

Av Jenny E - 23 december 2021 23:00

Jullovs-WE med fina skolponnyn Jojje. Jag har inte ridit på över ett år, så lite ovant att sitta i en sadel igen. Dock satt den övriga ridningen bra och vi fick till ett ganska lagom pass med bra variation av gångarter och övningar. ...

Av Jenny E - 19 september 2020 23:47



Idag blev det ridning i ridhuset, Johan på Aksel och jag på Molly. Nisse var med på marken förstås. Ledde Aksel lite i början och när Johan fick prova trava för första gången. På slutet blev det någon variant av "Följa John" med Molly i täten och då ...

Ovido - Quiz & Flashcards