Direktlänk till inlägg 25 mars 2018

180325 - Freddie

Av Jenny E - 25 mars 2018 17:43

Idag var det dags att träffa en ny bekantskap: femåringen Freddie. Freddie är avlad för hoppning och fälttävlan och är en väldigt energisk kille som behöver få både fysiska och psykiska utmaningar för att inte hitta på hyss. Så tanken är att jag ska jobba honom från marken med tömkörning för att han dels ska få jobba utan ryttare, men också för att det blir en del nytt för honom. Freddie är tidigare longerad och även tömkörd, men inte så mycket skolad i det kanske, så idag kände vi oss för väldigt lätt. Bondade i stallet innan och till fots i ridhuset med grimskaft innan jag tog honom på töm. Han var lite ofokuserad, men gjorde inget dumt. Det märktes att han var van att ha tömmar över ryggen och han förstod grunderna, så kunde ganska snart gå ut runt fyrkanten. Ställde honom både utåt och inåt. Svårare med svagt öppna-tänk för då ville han gärna falla inåt, men att ta in bakdelen gick bra. Inte helt överens med rösthjälperna (jag och ägaren gör nog lite olika), men det brukar släppa rätt snart. Tog förhållningar bra och travade utan att älga på i jättesteg om jag inte bad honom om det. Blev ibland lite kort i formen, men kommer nog ut mer med halsen när bjudningen blir bättre och jag också vågar gå på lite mera.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny E - 14 januari 2022 21:47

Hoppning med Wilson. Fokus på lite längre linjer, men först framridning som vanligt. Jobbade med övergångar och Wilson svarade fint på det. Lite rak i sidorna, men lydig och uppmärksam. Sedan fick vi rida olika linjer, först travbommar på kort diagon...

Av Jenny E - 9 januari 2022 23:06

Jullovets andra we-träning i Jojjes sadel. Han kändes fin och avspänd, inte riktigt så rund som jag önskat, men avspänd i alla övergångar. Och ryggningarna satt fint idag. På grund av en armskada hos ryttaren avstod vi från att ta lansen (som var på ...

Av Jenny E - 7 januari 2022 23:34

Nu är jag ridskoleryttare igen och fick börja med favorit-Wilson. Idag red vi slutor i skritt ut på långsida, rakrikta halvvägs och galoppfattning på rakt spår. Sedan slutor i trav, rakrikta, samla för sätet och galoppfattning ur "tramptrav". Jag har...

Av Jenny E - 23 december 2021 23:00

Jullovs-WE med fina skolponnyn Jojje. Jag har inte ridit på över ett år, så lite ovant att sitta i en sadel igen. Dock satt den övriga ridningen bra och vi fick till ett ganska lagom pass med bra variation av gångarter och övningar. ...

Av Jenny E - 19 september 2020 23:47



Idag blev det ridning i ridhuset, Johan på Aksel och jag på Molly. Nisse var med på marken förstås. Ledde Aksel lite i början och när Johan fick prova trava för första gången. På slutet blev det någon variant av "Följa John" med Molly i täten och då ...

Ovido - Quiz & Flashcards