Direktlänk till inlägg 28 oktober 2017

171028 - Löshoppning

Av Jenny E - 28 oktober 2017 20:37

Idag mötte jag upp Jennie, Isak och Isaks ägare vid Lena Prästgård där det arrangerades löshoppningsträning för yngre (och även äldre) hästar. Eftersom jag hade sällskap av min familj också, och Isak hade tillräckligt med folk runt omkring sig, tog jag plats på läktaren. 


Löshoppning är precis vad det låter som, hästen får på en inhägnad bana hoppa helt lös över hinder. Enligt SWB's unghästreglmente ställs en hinderserie på en långsida (bana 20x40) med två hjälphinder och en avslutande oxer. Hästens uppförande genom hela serien bedöms, men själva hopptekniken bedöms över oxern. Enkelt förklarat är det en person som släpper hästen vid kortsidan innan hinderserien, sedan tar en person över och driver efter behov hästen framåt med hjälp av en långpisk och någonstans på den andra kortsidan bör det finnas en tredje person som försiktigt driver hästen vidare till den som släppt hästen (tar emot på långsidan motsatt från hindren) och som också ser till att hästen inte kan vända och ta hinderserien från fel håll.


Idag var det träning med unga hästar som fick vara två samtidigt i ridhuset och därför lite mer folk än vad som egentligen behövs. Träningen genomfördes lugnt och fint men en sak slog mig! Vid all visning av unghäst ska man bära hjälm enligt reglementet, även medhjälpare. Därför blev jag så förvånad när den som leder träningen (och även arrangören som var med i ridhuset) inte bar hjälm. Jag har sett samma fenom vid tidigare träningar på andra anläggningar: de som kommer med sin häst bär hjälm, men inte tränaren. För vid just löshoppning av unghästar är det så lätt att benen sticker iväg åt olika håll och de kan reagera kraftigt och plötsligt. Och faktum är ju att tränaren brukar ju vara den som driver hästen framåt mot hindren och då är relativt nära bakbenen... Jag har själv tränat och  visat flera unghästar vid löshoppning och även visat fölungar och alltid använt hjälm. Jag har till och med burit säkerhetsväst (sån där vadderad som man kan ha vid ridning) i vissa fall då en del hästar blir väldigt "sprattliga" och som den som leder hästarna hamnar jag lätt i en väldigt utsatt position. Vi talar mycket om "säker med häst" och så slarvar man med sådana här grundläggande saker, att bära hjälm fastän man bara är på marken vid sidan om är en enkel säkerhetsåtgärd när man är tillsammans med unga oberäkneliga individer.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny E - 14 januari 2022 21:47

Hoppning med Wilson. Fokus på lite längre linjer, men först framridning som vanligt. Jobbade med övergångar och Wilson svarade fint på det. Lite rak i sidorna, men lydig och uppmärksam. Sedan fick vi rida olika linjer, först travbommar på kort diagon...

Av Jenny E - 9 januari 2022 23:06

Jullovets andra we-träning i Jojjes sadel. Han kändes fin och avspänd, inte riktigt så rund som jag önskat, men avspänd i alla övergångar. Och ryggningarna satt fint idag. På grund av en armskada hos ryttaren avstod vi från att ta lansen (som var på ...

Av Jenny E - 7 januari 2022 23:34

Nu är jag ridskoleryttare igen och fick börja med favorit-Wilson. Idag red vi slutor i skritt ut på långsida, rakrikta halvvägs och galoppfattning på rakt spår. Sedan slutor i trav, rakrikta, samla för sätet och galoppfattning ur "tramptrav". Jag har...

Av Jenny E - 23 december 2021 23:00

Jullovs-WE med fina skolponnyn Jojje. Jag har inte ridit på över ett år, så lite ovant att sitta i en sadel igen. Dock satt den övriga ridningen bra och vi fick till ett ganska lagom pass med bra variation av gångarter och övningar. ...

Av Jenny E - 19 september 2020 23:47



Idag blev det ridning i ridhuset, Johan på Aksel och jag på Molly. Nisse var med på marken förstås. Ledde Aksel lite i början och när Johan fick prova trava för första gången. På slutet blev det någon variant av "Följa John" med Molly i täten och då ...

Ovido - Quiz & Flashcards