Direktlänk till inlägg 24 september 2017

170924 - Unghästar

Av Jenny E - 24 september 2017 21:17

Jag gillar unghästar! Det är så roligt att jobba med den unga hästen, se hur den utvecklas och blir till en vuxen ridhäst.

Idag var jag till hjärtehästens uppfödare och kikade på årets fina fölkollektion samt några 1-2 åringar. Stall MVG, Viby & Berga Gård är lokaliserat strax öster om Eskilstuna och jag mötte upp Camilla i stallet hemma på Viby. Och där träffade jag på dagens första fölunge, den lilla gummibollen Zignum MVG (Fürstenball-Metall-Rubignon). Hann inte med att ta någon bild på honom, så har snott en från Camillas FB-sida.

Zignum har varit väldigt sjuk, men ser nu ut att repa sig väldigt väl. Och tur är det, en riktig guldklimp är han!

Sedan ut och kika på fler hingstföl och där kikade vi främst på Portofino MVG (Donkey Boy-Bellagio-Gigolo), en rejält långbent kille som är uttagen till årets elitfölauktion på Flyinge i oktober. En social kille som var svårfotad, kom alldeles för nära så fick bara till en ful bild framifrån.


For vidare till den stora travcampen Berga som väl rymmer cirka sjuttio hästar på box och dessutom flertalet lösdriftsplatser. Stallarna hyrs ut till travtränare (Välskötta rak- och rundbanor finns liksom fina kuperade slingor i skogen), men ett antal beten och lösdrifter används för eget bruk.

Vi började hos årets stoföl. Två av tjejerna är redan sålda, Dilba MVG (Fürstenball-Londonderry-Rohdiamant) och J-Lo MVG (Skovens Rafael-Sack-Martini). Lilla/stora Nora MVG (Zaladin MI-Rubinrot-Flamingo) stod med nosen i höbalen. Men hon är en favorit, fuxfärgen till trots.

Åkte förbi 2-årsstona (Hann slänga en blick på Noras helsyster Nice MVG) och stannade till hos Diva MVG (Van Vivaldi-Londonderry-Rohdiamant) och min absoluta favorit Pharin MVG (Fairway-Bellagio-Gigolo). Lite lera på näsan, men så fin ändå! Jag ska inte ha någon ny häst (än), men visst klappar hjärtat extra för det söta farinsockret.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny E - 14 januari 2022 21:47

Hoppning med Wilson. Fokus på lite längre linjer, men först framridning som vanligt. Jobbade med övergångar och Wilson svarade fint på det. Lite rak i sidorna, men lydig och uppmärksam. Sedan fick vi rida olika linjer, först travbommar på kort diagon...

Av Jenny E - 9 januari 2022 23:06

Jullovets andra we-träning i Jojjes sadel. Han kändes fin och avspänd, inte riktigt så rund som jag önskat, men avspänd i alla övergångar. Och ryggningarna satt fint idag. På grund av en armskada hos ryttaren avstod vi från att ta lansen (som var på ...

Av Jenny E - 7 januari 2022 23:34

Nu är jag ridskoleryttare igen och fick börja med favorit-Wilson. Idag red vi slutor i skritt ut på långsida, rakrikta halvvägs och galoppfattning på rakt spår. Sedan slutor i trav, rakrikta, samla för sätet och galoppfattning ur "tramptrav". Jag har...

Av Jenny E - 23 december 2021 23:00

Jullovs-WE med fina skolponnyn Jojje. Jag har inte ridit på över ett år, så lite ovant att sitta i en sadel igen. Dock satt den övriga ridningen bra och vi fick till ett ganska lagom pass med bra variation av gångarter och övningar. ...

Av Jenny E - 19 september 2020 23:47



Idag blev det ridning i ridhuset, Johan på Aksel och jag på Molly. Nisse var med på marken förstås. Ledde Aksel lite i början och när Johan fick prova trava för första gången. På slutet blev det någon variant av "Följa John" med Molly i täten och då ...

Ovido - Quiz & Flashcards