Direktlänk till inlägg 27 maj 2017

170527 - Lokal dressyr

Av Jenny E - 27 maj 2017 23:30

Det blir lite speciellt när man är på en tävlingsplats både som publik och som tävlingsdeltagare. Som ren publik fokuserar du kanske på (förutom de olika ritterna) hur publikplatserna är utformade, hur väl speakern talar (artikulation och innehåll), parkering och kanske fikamöjligheter. Som tävlingsdeltagare noterar du förstås också nämnda punkter, men förmodligen också ridunderlagen, organisation vid uppvärmning och parkering.

Idag var vi i Pesarby - Dannemora Ridklubb, en liten trevlig klubb "ute i buskarna". Parkeringen är inte den bästa, man står på gräs (som var väl långt idag) och det är lite trångt och bökigt. Men stort plus för att hela tävlingsplatsen är väl samlad. En gräsyta att rida på om man ville samt en 20x40 bana med grus. Max fem ryttare samtidigt där och det funkade bra. Fördelen med sådana här små tävlingar är att det är lugnare, mindre stress, hets och prestation. Tävlingsbanan (också grus, dammade en aning i värmen) mitt i en större ridbana med bra avstånd till publiken. Bra familjär speaker och ett riktigt bra högtalarsystem! Fika/mat i form av korv, toasts och kaffebröd, betalning via swish okej.

Dannemora Ridklubb är kanske ett lite "bortglömt" ställe, men jag gillar det verkligen och det är en tävlingsplats som jag återvänder till, dagens tävling var den tredje där för mig.


Utomhustävling i strålande sol och bastuhetta! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny E - 14 januari 2022 21:47

Hoppning med Wilson. Fokus på lite längre linjer, men först framridning som vanligt. Jobbade med övergångar och Wilson svarade fint på det. Lite rak i sidorna, men lydig och uppmärksam. Sedan fick vi rida olika linjer, först travbommar på kort diagon...

Av Jenny E - 9 januari 2022 23:06

Jullovets andra we-träning i Jojjes sadel. Han kändes fin och avspänd, inte riktigt så rund som jag önskat, men avspänd i alla övergångar. Och ryggningarna satt fint idag. På grund av en armskada hos ryttaren avstod vi från att ta lansen (som var på ...

Av Jenny E - 7 januari 2022 23:34

Nu är jag ridskoleryttare igen och fick börja med favorit-Wilson. Idag red vi slutor i skritt ut på långsida, rakrikta halvvägs och galoppfattning på rakt spår. Sedan slutor i trav, rakrikta, samla för sätet och galoppfattning ur "tramptrav". Jag har...

Av Jenny E - 23 december 2021 23:00

Jullovs-WE med fina skolponnyn Jojje. Jag har inte ridit på över ett år, så lite ovant att sitta i en sadel igen. Dock satt den övriga ridningen bra och vi fick till ett ganska lagom pass med bra variation av gångarter och övningar. ...

Av Jenny E - 19 september 2020 23:47



Idag blev det ridning i ridhuset, Johan på Aksel och jag på Molly. Nisse var med på marken förstås. Ledde Aksel lite i början och när Johan fick prova trava för första gången. På slutet blev det någon variant av "Följa John" med Molly i täten och då ...

Ovido - Quiz & Flashcards