Direktlänk till inlägg 17 maj 2019

190517 - Upk

Av Jenny E - 17 maj 2019 21:15

Dressyr på dressyrbanan och jag fick rida favorit-Armani igen, fjärde gången i rad! Idag var han med mig helt och hållet från början och genom hela passet, så fantastiskt fin och jag känner mig löjligt ryttarlycklig! Kände redan när jag kortade upp tyglarna att han kändes mjuk och direkt tänkte rätt med näsan åt rätt håll. Började i skritt och ställde Armani omväxlande inåt och utåt för att mjuka upp den kraftiga halsen. Han följde mina tygeltag bra och kändes avslappnad. Över i trav och samma jobb där för att mjuka upp honom. Fint driv bakifrån och fram. Stod i lätt sits i galoppen och rundade honom försiktigt framåt-nedåt med ledande innertygel, lite stampig, men inte studsig. Efter en liten skrittpaus fick vi rida diagonalslutor in från ena långsidan till kvartslinjen, ställa om och rida några steg öppna innan tillbaka till spåret i ny sluta. Började med att rida skolorna i skritt och Armani var hur fin som helst, helt korrekt ställd och böjd och kändes som han svarade upp för mina hjälper och flyttade korrekt i en rund och eftergiven form. På den andra långsidan red jag svaga rättvända och förvända öppnor i trav. Traven rund och balanserad, Armani helt lösgjord och avspänd och släppte ner mig till fullo i sadeln, det var bara att sitta och "guppa med". Sedan red vi även diagonalslutorna i trav och det fungerade, men var lite svårare åt höger, där blev Armani lite för rak och gick inte helt undan för vänsterskänkeln. Därefter jobb med lite samling genom "ångra-övningar", det  vill säga rida i trav och samla så pass att det nästan blev avsaktning ner till skritt, men öka på innan övergången. Armani matade på jättefint bakifrån och fram, rund i formen, bakbenen med sig. När samlingarna satt som de skulle la jag till galoppfattningar direkt ur den samlade traven och då kom han igång mjukt och fint, hördes knappt när han tog sig fram. Såg till att ha Armani ställd i galoppsidan för att han inte skulle kunna spjärna emot och så in ett varv på volt för att få tag i honom och sedan fram på rakt spår. När vi sedan travade av kunde jag länga ut tyglarna och han sökte sig helt rätt framåt-nedåt och bar sig själv utan att hänga eller streta. Ett riktigt roligt pass!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny E - 14 januari 2022 21:47

Hoppning med Wilson. Fokus på lite längre linjer, men först framridning som vanligt. Jobbade med övergångar och Wilson svarade fint på det. Lite rak i sidorna, men lydig och uppmärksam. Sedan fick vi rida olika linjer, först travbommar på kort diagon...

Av Jenny E - 9 januari 2022 23:06

Jullovets andra we-träning i Jojjes sadel. Han kändes fin och avspänd, inte riktigt så rund som jag önskat, men avspänd i alla övergångar. Och ryggningarna satt fint idag. På grund av en armskada hos ryttaren avstod vi från att ta lansen (som var på ...

Av Jenny E - 7 januari 2022 23:34

Nu är jag ridskoleryttare igen och fick börja med favorit-Wilson. Idag red vi slutor i skritt ut på långsida, rakrikta halvvägs och galoppfattning på rakt spår. Sedan slutor i trav, rakrikta, samla för sätet och galoppfattning ur "tramptrav". Jag har...

Av Jenny E - 23 december 2021 23:00

Jullovs-WE med fina skolponnyn Jojje. Jag har inte ridit på över ett år, så lite ovant att sitta i en sadel igen. Dock satt den övriga ridningen bra och vi fick till ett ganska lagom pass med bra variation av gångarter och övningar. ...

Av Jenny E - 19 september 2020 23:47



Idag blev det ridning i ridhuset, Johan på Aksel och jag på Molly. Nisse var med på marken förstås. Ledde Aksel lite i början och när Johan fick prova trava för första gången. På slutet blev det någon variant av "Följa John" med Molly i täten och då ...

Ovido - Quiz & Flashcards